Juneavfalls logotyp

Beställ blankett för ägarbyte

Har du sålt din fastighet? Se till att rätt person är mottagare och ansvarig för avfallsabonnemanget genom att beställa blankett för ägarbyte.

1. Beställ en blankett via telefon 036-171900, e-post info@juneavfall.se eller formulär här nedan.

2. Vi skickar en blankett för ägarbyte till dig som du tillsammans med köparen ska fylla i och skriva under innan ni skickar tillbaka den till oss.

Vem är betalningsansvarig?

Så länge du står kvar som fastighetsinnehavare är du betalningsansvarig för fastighetens avfallsabonnemang, det vill säga betalning för sophämtning och eventuell slamtömning. Abonnemanget överförs till den nya ägaren när vi tagit emot ägarbytesblankett undertecknad av både säljare och köpare.

Alla ägarbyten i kommunerna Habo, Jönköping eller Mullsjö ska anmälas. I abonnemanget ingår fastighetens avfallskärl.

Din kommun hanterar ditt abonnemang för vatten och avlopp

Det är din kommun som hanterar ditt vatten och avloppsabonnemang. Kom ihåg att anmäla ägarbyte även till dem.

Tidigare hanterade vi ägarbyten för vatten och avlopp, VA, i Jönköpings kommun. Nu har Tekniska kontoret, Jönköpings kommun, uppdraget. Men bor du i Jönköpings kommun kan du fortfarande använda nedanstående flyttanmälan till både sophämtning och vatten.

Har du frågor kring flyttanmälan och vatten i Jönköpings kommun?

Kontakta VA kundtjänst 036-10 75 05.